MAX ŠVABINSKÝ: ERYNIE 1894/1895, PASTEL

Dílo Maxe Švabinského zobrazující Erínyi (též Erynii), v řecké mytologii bohyni pomsty a kletby, bylo od autora původně zakoupeno Spolkem lékařů českých pro interiér Lékařského domu. Na zadní stranu obrazu umístila Zuzana Švabinská text, ve kterém, mimo jiné, uvádí:

 

František Žákavec: Max Švabinský, díl I., str. 31:

„Patrně tehdy (t. j. 1894 – 1895, jak vysvítá z předchozího) namaloval Švabinský i obraz, dnes v neznámém majetku, rovněž platící daň soudobému novoromantismu, s Charonem převážejícím duše do podsvětí. Člun podsvětného převozníka sune se tu stojatou vodou mezi černými lekníny na rudých listech. Tajemně chmurný byl i Švabinského pastel s názvem „Erynie“, jejž Světozor otiskl r. 1895 (str. 92). Vzpomeneme tu na „Finis“ Pirnerův, s démonem Zmaru, jenž chce zledovit zmrazujícím zrakem mladičkou a růžovou chvějící se Lásku. Švabinského běsice pomsty má vytřeštěný zrak, netopýří křídla, drápavé prsty, a jistá temperamentnost podání připomíná i dravost Stuckovu – je to zajímavé svědectví o zájmu Švabinského o infernální themata v té době.“

Obraz „Erynie“ je v uvedené monografii reprodukován na str. 39 s chybným označením „olej“.

Domnívám se, že obraz „Erynie“ vznikl v druhé půli roku 1894 nebo v prvé půli roku 1895.

 

                                                                                              Zuzana Švabinská v. r.

                                                                                              12. 1. 1966





Komentáře

Jméno:
E-mail:

9 plus 1 je